DIESELGATE

Probabil ca 99.9% dintre voi, chit ca sunteti soferi sau nu, ati auzit de scandalul DIESELGATE, EMISSIONSGATE sau pur si simplu Scandalul Volkswagen. Din pacate, am observat ca multa lume nu cunoaste detalii legate de acest scandal si cu ce ne afecteaza asa ca am alcatuit acest material pentru a va explica cat mai clar despre ce este vorba.

Cand a fost descoperita problema?

  • In 2013, in timpul unui studiu desfasurat in colaborare cu Universitatea West Virginia din SUA, ICCT (International Council on Clean Transportation) a descoperit ca unele motoare din gama TDi produse de Volkswagen aveau emisii de oxizi de azot (NOx) de pana la 35 de ori mai mari decat limita impusa de Agentia de Protectie a Mediului (EPA) din SUA.
  • Masinile testate de catre cei de la ICCT au fost un VW Passat cu sistem catalitic de reducere selectiva a noxelor pe baza de uree (SCR) , un VW Jetta care folosea un sistem LNT (lean-NOx trap) de captura a oxizilor de azot (fără uree) si un BMW x5 cu SCR.
  • Dupa efectuarea testelor, rezultatele nu au fost deloc bune.  VW Passat a inregistrat emisii de oxizi de azot de 20 de ori peste limita legala pe baza careia a fost omologat pentru vanzare. In cazul VW Jetta, rezultatul a fost si mai rau. Emisiile au fost de 35 de ori mai mari. BMW-ul testat s-a incadrat in limite, insa mai putin cand acesta a trebuit sa urce o rampa in regim extraurban.

De ce a durat atat?

dieselgate autodim

Bazandu-se pe datele de la ICCT, cei de la EPA incep o investigatie in mai 2014 in cazul Volkswagen. Timp de cateva luni cele doua parti au purtat discutii despre aceasta problema, in urma careia Volkswagen admite ca a gasit problema in cazul emisiilor si face o rechemare in service destinata pietei americane.

Volkswagen cheama in service 500.000 de masini si realizeaza un update al softului tuturor masinilor. Ceea ce lumea nu stia este ca nu au optat pentru remedierea problemei, ci pentru “mascarea” ei.

Actualizarea softului a constat in pacalirea testelor pe dinamometru, adica masina detecta daca este pe un stand de testare prin simplul fapt ca verifica daca se misca volanul. Daca volanul nu era miscat in timpul testarii, masina vedea ca este pe un stand de testare si isi regla emisia de noxe.

Testele facute dupa rechemarea in service erau in regula pe standurile de testare, insa cand s-au efectuat testele pe sosea, folosindu-se aparaturi de specialitate, valorile erau cel putin la fel de mari. Drept urmare, CARB (Comisia pentru Resursele Aerului din California) a trimis rezultatele testelor catre EPA in 8 iulie 2015.

In aceeasi perioada, autoritatile americane trebuiau sa inceapa procesul de omologare a modelelor Volkswagen pentru 2016, insa au amanat aprobarea pana cand marca germana a luat masuri in rezolvarea problemei, de data asta in conditii reale.

Reprezentantii Grupului Volkswagen au invocat diferite motive pentru care rezultatele nu erau cele dorite – de la conditii meteo pana la cunostiintele autoritatilor americane care ii aveau in vizor. In urma analizelor codului sursa al  softului folosit pe masinile din Grupul VAG, cerceatorii au descoperit ca acestea foloseau o metoda de a “pacali” testele.

Autoritatile i-au amenintat pe cei de la Volkswagen ca nu le vor omologa niciun model 2016, iar in 3 septembrie 2015, reprezentantii companiei auto au recunoscut ca softul instalat pe cele 500.000 de masini diesel era “mincinos”.

In data de 18 septembrie 2015, EPA a anuntat ca vor incepe o noua investigatie privind toate motoarele diesel puse pe modelele produse intre 2009 si 2015.

In cele din urma reiese ca scandalul depaseste granitele SUA, fiind implicate aproximativ 11 milioane de masini, dintre care 105.000 au fost vandute in Romania.

Care masini sunt implicate?

E vorba despre modele produse de Volkswagen, Audi, Seat şi Skoda care au motoare diesel Euro 5 din familia EA 189. Aici intra propulsoare de 1,2 litri, 1,6 litri şi 2,0 litri.

Poti verifica daca masina ta este afectata folosind seria de sasiu (VIN-ul).

Cum a fost afectat Volkswagen?

  • Seful grupului, Martin Winterkorn, a plecat de la conducere, fiind înlocuit de Matthias Müller, fostul sef de la Porsche.

 

  • Acţiunile grupului la bursa au cazut vertiginos, ajungând de la 95 de miliarde de dolari la 60 de miliarde de dolari intre 18 septembrie si 29 septembrie. Totodata, oficialii companiei au spus ca vor pune deoparte 6,5 miliarde de euro pentru repararea problemei la nivel global.

 

  • Investigatia pornita de Volkswagen in interior a avut ca efect suspendarea din functie a lui Ulrich Hackenberg, inginerul sef de la Audi, si a lui Wolfgang Hatz, responsabilul motoarelor Porsche pentru Le Mans. Nu au fost singurele persoane suspendate, insa se speculeaza ca ei ar fi principalii responsabili pentru scandal, dupa  ce au esuat sa creeze un motor diesel curat pentru piata americana.

Concluzie

La mijlocul problemei se afla increderea de care beneficia gigantul auto german, mai ales in America, unde motoarele diesel nu au fost foarte apreciate de-a lungul timpului. Acolo, Volkswagen a investit foarte mulţi bani în crearea imaginii de „diesel curat”, insa acest efort a fost in zadar din cauza acestui scandal.

VIDEO: Cum au "pacalit" cei de la Volkswagen testele