Sistemul de direcție este format dintr-un set de componente care transmit mișcarea volanului la cele doua roti directoare. Componenta principala care face posibila transmiterea si amplificarea fortei de la volan la roti este caseta de directie.

Datorita faptului ca tehnologia folosita de casetele de directie a evoluat mult in ultimul timp, avem:

  • sisteme de directie mecanice – caseta de directie foloseste strict componente mecanice pentru a transmite miscarea volanului la roti
  • sisteme de directie hidraulice – caseta de direcție este „ajutata” de o pompa hidraulica ce usureaza manevrarea volanului
  • sisteme de directie electro-hidraulice – caseta de directie regleaza automat presiunea hidraulica in functie de viteza de deplasare, maximizand astfel manevrabilitatea in orice conditii
  • sisteme de directie asistate electronic – caseta de directie este asistata de un motor electric in loc de un sistem hidraulic. Acest tip de asistare poate functiona si cu motorul oprit si este controlata electronic, de catre un computer.

Care sunt simptomele unei casete de directie defecte?

Starea proasta a drumurilor, gropile abordate in repetate randuri, sinele de tramvai, santurile sau drumurile acoperite de pietris sau bolovani, contribuie la stricarea casetelor de directie auto. Socurile luate de roti se transmit mai departe in suspensii, dar si in bieletele de directie care absorb energia cinetica si o dau mai departe in elementele care compun caseta de directie, reusind sa ajunga pana in coloana de directie si volan.

Cand caseta de directie este pe duca, masina incepe sa dea semne specifice. In acest caz, fie simtim ca directia incepe sa mearga mai greu, fie vedem scurgeri de ulei servo pe sub masina, fie simtim in viraje sau cand bracam rotile la maximum unele smucituri.

Pe de alta parte, atunci cand avem probleme cu pompa de servo, acestea se manifesta in principal prin intermediul unor sunete care seamana cu niste scartaituri. Daca te lovesti de vreuna dintre aceste probleme, trebuie sa mergi cu masina in service cat mai repede.

Cum testam caseta de directie?

In primul rand trebuie sa pozitionati masina pe un carosabil perfect neted, iar cu rotile pe aceasta suprafata oscilati volanul dintr-o parte in alta si apoi aplicati o forta slaba, de jos in sus si invers. Astfel se poate constata o eventuala deplasare relativa intre volan si coloana de directie ce poate indica un joc excesiv. De asemenea se recomanda  sa trageti si sa impingeti de volan in mai multe directii pentru a depista si alte slabiri ale unor cuplaje elastice ori articulatii.

Tot pentru a depista un posibil joc excesiv al directiei, cu motorul in functiune si cu rotile in pozitie dreapta, trebuie sa rotiti usor volanul stanga-dreapta, dar fara a misca rotile. Apoi virati complet stanga si dreapta pentru a controla daca exista joc excesiv, vibratii sau zgomote anormale.

In concluzie…

Este bine de stiut ca problemele directiei conduc la costuri de reparatie mari si la uzura prematura a anvelopelor. Asa ca in timpul testului de condus trebuie urmarit daca directia este prompta si daca exista vibratii resimtite in volan atat la virarea rapida cat si la cea lenta. Se mai recomanda ca pentru verificarea eventualelor probleme la articulatii sa abordati un traseu mai dificil, cu pavaj stricat ori piatra cubica.