Rolul DPF-ului sau Diesel Particuler Filter (filtru de particule diesel) este de a retine particulele poluante sub forma de cenusa. Filtrele de particule au o eficienta foarte buna avand un procentaj de retinere de 80%, cateodata in functie de o serie de factori chiar si de 100%.
Unele filtre se folosesc o singura data pe masina, o data ele incarcate cu funingine se inlocuiesc cu altul nou.
In ultimul timp, producatorii s-au gandit ca ar fi mai bine sa ii prelungeasca viata printr-un sistem de regenare. Mai precis, acest sistem curata filtrul de particule de funinginea acumulata pe peretii acestuia.


 

 

Cum se regenereaza DPF-ul?


Exista trei moduri prin care se poate face regenerarea DPF-ului:

1. pasiva – prin mersul normal al motorului si eliminarea cenusei acumulate prin sistemul de esapament;
2. activa – prin arderea funinginei din interiorul acestuia cu ajutorul unui agent catalitic;
Atunci cand calculatorul de bord al masinii detecteaza presiune in filtru peste o anumita valoare si la o anumita temperatura, se declanseaza procesul de regenerare. Acest proces este realizat cu ajutorul unei pompe de combustibil si a unui injector suplimentar. Se injecteaza combustibil in scopul cresterii temperaturii in filtru, avand ca scop arderea funinginei si eliberarea ei prin sistemul de esapament.
3. fortata – intr-un service autorizat cu ajutorul unui computer prin care se initiaza manual procesul de regenerare;

 

 

Intretinerea filtrului de particule diesel DPF


Un filtru de particule nu se incarca numai de funingine. Probleme mai apar atunci cand un injector nu functioneaza in parametri ori sistemul turbo este defect. Filtrul de particule se incarca cu ulei ce provine din motor, necesitand curatare imediata.
Atentie!!!

Incarcarea filtrului de particule cu molecule de carbon, depinde de:
-stilul de mers (de obicei mersul cu turatii foarte mici);
-unde circulati cu masina urban/exterior (in mediul urban se incarca mult mai repede);
-uzura motorului;
-calitatea combustibilului
-presiunea pompei de injectie

 

 

Cat costa inlocuirea DPF-ului?


Costul schimbarii unui filtru de particule pe un motor diesel common rail este destul de ridicat fiind cuprins intre 400 si 900 euro (600 euro in medie), acesta fiind motivul principal pentru care majoritatea apeleaza la anularea sa.


VEZI SI:

EGR – Ce este si cum functioneaza?