Bieleta antiruliu este o piesa care face parte din suspensia masinii. Rolul ei este de a reduce inclinarea in curbe sau pe drumuri cu denivelari. Aceasta piesa face parte din sistemului suspensiei si are rol de a conecta rotile opuse de pe aceeasi punte (stanga sau dreapta) si de a face legatura dintre amortizor si bara stabilizatoare.

Bara stabilizatoare, dupa cum ii spune si numele, este o bara din metal (de forme si structuri diferite) prinsa de regula in doua puncte de puntea masinii sau de sasiu cu ajutorul a doua bucse de cauciuc. Scopul ei este de a conecta la capete cele doua bielete antiruliu (stanga si dreapta) de amortizor. Cu cat este mai dura bara stabilizatoare, cu atat este mai stabila masina, dar  este si mai putin comfortabila la trecerea peste denivelari.

Cum functioneaza?

O bieleta antiruliu are scopul de a determina amortizoarele sa lucreze egal in viraje. Desi se gaseste in mai multe variante de constructie, functia comuna a bieletelor antiruliu este aceea de a asigura mentinerea planului masinii paralel cu cel al solului (cat mai aproape posibil). Intr-un viraj strans, de exemplu, masina tinde sa se incline spre roata din interior, deci aceste roti sunt mai aproape de caroserie. Bieleta antiruliu forteaza partea din exterior a masinii sa se lase, apropiind si rotile din exteriorul virajului de caroserie. Rezultatul este acela ca masina este mai aproape de sol, deci centrul de greutate este mai jos si sansele de a te rasturna sunt mai mici, masina fiind mai stabila si capabila de a aborda virajele cu viteza mai mare. Dupa ce ai trecut de viraj, presiunea se reduce si rotile revin la distanta normala fata de caroseria masinii.

Bieleta antiruliu are doua mari functionalitati:

  1. Reduce inclinarea masinii.
  2. Regleaza balansul masinii

Limitari ale bieletei antiruliu

Pe drumuri proaste masina se va balansa iar balansul acesta este cu atat mai mare cu cat bieletele au un diametru mai mare sau o duritate mai mare. O tinuta de drum excesiv de  dura, obtinuta adesea prin configurarea prea agresiva a bieletelor antiruliu, cauzeaza ridicarea rotilor interioare in viraje foarte stranse. Acest lucru poate fi insa folosit si ca un avantaj: la multe dintre masinile cu tractiune pe fata roata din interior de pe spate se ridica in viraje bruste pentru a limita subvirarea.

Cand trebuie schimbata bieleta antiruliu?

Fiind o piesa care nu prezinta semne vizibile sau evidente, experienta soferilor este singurul senzor care indica schimbul acestei piese. Bieleta antiruliu trebuie schimbata la aparitia unor zgomote nefiresti, bineinteles, in asociere cu un comportament dinamic diferit fata de cel normal. Ele trebuie schimbate pentru ca pot afecta serios comportamentul masinii in situatii-limita (prin inclinarea excesiva in viraje – in cazuri extreme se ajunge si la rasturnarea masinii).

Cat costa inlocuirea lor?

Pentru o Dacia Logan pretul acestor piese poate incepe de la 10 lei insa poate ajunge pana la cateva sute de lei pentru automobilele mai performante. Pana la constatarea problemelor aceastei piese, bieleta antiruliu defecta provoaca si alte daune ale sistemului de suspensie. Asadar, daca aceasta va necesita inlocuire, pregateste-te financiar si pentru inlocuirea altor piese legate de suspensie (tampoane motor, bucse).