Toate masinile care circula in Romania sunt nevoite sa aiba Inspectie Tehnica Periodica valabila. Pentru a lua ITP-ul din prima, fara batai de cap, trebuie insa sa ne pregatim inainte de a merge la verificare.

Unde se poate face ITP-ul?

Inspectia Tehnica Periodica, sau, mai simplu si pe intelesul tuturor – ITP, se poate efectua numai in statii autorizate de catre Registrul Auto Roman – RAR si numai de specialisti autorizati RAR.

Orice statie autorizata sa efectueze ITP poate efectua inspectia pentru toate tipurile de vehicule. Fiecare statie ITP (SITP) este autorizata sa functioneze pentru cate o clasa de vehicule:

  1. clasa I – moto
  2. clasa II – autoturisme cu masa maxim autorizata ≤ 3.5 t
  3. clasa III – autovehicule cu masa maxim autorizata ≥ 3.5 t

Exista unele tipuri de autovehicule numite autovehicule speciale, la care ITP se efectueaza numai la RAR datorita clasei speciale din care fac parte, cum ar fi: autovehicule destinate competitiilor sportive, autovehicule inscrise in Retromobil (automobile istorice), autovehicule cu caracter militar special.

Cat costa?

Preturile variaza in functie de statia ITP (SITP). Ele pot fi intre 100 si 200 de RON.

Care sunt actele necesare la efectuarea unei inspectii?

  1. Cartea de identitate a vehiculului în original (CIV-ul). Dacă mașina este achiziționată în leasing, o copie a acesteia va fi suficientă;
  2. Certificatul de inmatriculare, in original (talonul);
  3. Actul de identitate al persoanei care se prezintă la unitate pentru efectuarea ITP-ului (buletinul);

Ce se verifica?

  1. serii;
  2. noxe sau indice de opacitate (diesel);
  3. frane;
  4. jocuri in articulatii;
  5. lumini;
  6. estetica (parbriz, rugina, anvelope, culoare, etc.);
  7. dimensiunile jantelor si ale anvelopelor;
  8. martorii aprinsi;
  9. trusa, triunghiuri, extinctor.

In functie de gravitatea problemelor ele vor fi incadrate in DMi (defect minor), DMa (defect major), DP (defect periculos).

Daca aveti unul sau mai multe DMa sau DP, veti fi rechemat. O lista completa cu incadrarea tuturor defectelor o gasiti in RNTR 1 (click aici), la pagina 60.

Ce echipamente se folosesc?

  • Analizatorul de gaze sau analizor cu 4 gaze – pentru măsurarea noxelor – valabil pentru vehiculele care folosesc benzină sau GPL pe post de combustibil;
  • Opacimetru – valabil pentru măsurarea indicelui de opacitate K la vehiculele diesel;
  • Stand de frânare cu role – pentru măsurarea perfomanțelor de frânare;
  • Aparat de reglat faruri cu nivela;
  • Elevator sau cric – pentru verificarea jocurilor din articulații.

Care sunt principalele probleme pentru care este refuzata o masina?

  1. parbriz fisurat;
  2. noxe si/sau lipsa vizibila a sistemelor de depoluare (egr, dpf, catalizator, etc.);
  3. frane care nu functioneaza corespunzator si/sau elemente ale sistemului de franare defecte;
  4. faruri opacifiate, sparte sau crapate;
  5. anvelope si jante de dimensiuni diferite fata de cele mentionate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
  6. sistem de iluminare si/sau lumini neomologate montate pe autovehicul;
  7. folii sau alte metode de reducere a transparentei aplicate pe suprafetele vitrate, altele decat foliile agreate RAR si aplicate de o unitate service agreata RAR;
  8. coroziune pe elemente vizibile si de rezistenta.

Ce se intampla daca vehiculul este respins la ITP?

Dupa ce este finalizata inspectia si se constata ca masina nu este intr-o stare tehnica buna, veti fi respins. Inspectia tehnica se va achita, iar daca in termen de 30 de zile veti remedia problema puteti reveni la itp fara sa platiti. Daca cele 30 de zile trec, inspectia va fi reluata si va trebui sa platiti din nou.

Ce se intampla cand o masina este blocata de RAR?


Toate unitatile autorizate ITP de catre RAR acceseaza si efectueaza inspectia in timp real in baza de date a RAR. Aleator, echipa de control a RAR intrerupe si blocheaza pentru o anumita perioada de timp o masina in timpul efectuarii inspectiei, un monitor RAR deplasandu-se in cel mai scurt timp la unitatea service pentru reefectuarea inspectiei si validarea personala a rezultatelor acesteia. Daca monitorul nu ajunge la statie in maxim 40 minute, activitatea va fi reluata.

In concluzie, ce trebuie sa stim inainte sa ne programam la un service pentru efectuarea ITP-ului?

  • Actele mentionate mai sus in ordine (masina nu trebuie sa fie inmatriculata obligatoriu pe numele persoanei care o prezinta la ITP);
  • Masina sa fie curata, cu seriile vizibile;
  • Sa ne asiguram ca avem frane bune, parbriz fara fisuri, nu avem coroziuni majore, luminile sunt cele originale si functionale si ca noxele sunt in limitele legale;
  • Nu trebuie sa avem modificari neomologate (“tuning”): fara xenon aftermarket, fara folie neomologata, fara jante mai mari decat cele din carte, etc.