Gerhard Schmitz este un belgian care a venit cu ideea motor cu 5 timpi, insa astfel de motoare nu au fost fabricate decat in numar mic, doar pentru a demonstra eficienta acestui ansamblu. Pana acum, din pacate, aceste propulsoare care prezinta o serie de avantaje fata de motoarele conventionale nu au fost primite cu bratele deschise si nici nu si-au gasit locul in piata.

Cum functioneaza un motor cu 5 timp?

Daca un motor cu 4 timpi are exact 4 cicluri de functionare, e clar ca unul cu 5 timpi are unul in plus. In cazul motorului 4T, acesti timpi sunt ADMISIE, COMPRESIE, APRINDERE si EVACUARE. In cazul unui motor 5T, mai apare un timp numit APRINDERE EXTINSA.

Proiectul unui motor cu 5 timpi prezinta un motor cu 3 pistoane: doua pistoane mici obisnuite de presiune mare si un piston mare de presiune joasa. In cele doua pistoane de presiune mare au loc cei 4 timpi obisnuiti, ca la un motor normal. Insa gazele, in loc sa iasa ulterior prin evacuare, trec in cilindrul mare central, unde mai sunt comprimate ca intr-un motor diesel, dupa care scoase definitiv pe esapament.

De ce este mai economic?

Un motor cu 5 timpi are doua pistoane care merg ca la un motor pe benzina si un piston care merge pe compresie, ca si la motoarele diesel. Scopul este sa aiba o ardere mai buna si sa aiba emisii cat mai mici, lucru reusit de faptul ca gazele de evacuare mai sunt comprimate inca o data si arse inainte sa iasa. De aici reiese un consum foarte mic de combustibil si un motor ecologic.

Putere

Un motor in 5 timpi cu 3 cilindri de 700cc supraalimentat poate ajunge la o putere de 130bhp si un cuplu de 160 Nm.

Avantaje

Compania numita Ilmor Engineering din Anglia este singura care promoveaza acest motor. Si motorul 5T se promoveaza cu ajutorul catorva avantaje: consum redus, emisii scazute, putere mare, cuplu mare, capacitate cilindrica mica, spatiu compact prin constructie, greutate redusa.

Dezavantaje

Primul dezavantaj ar fi costul mare de productie. Urmeaza faptul ca motorul nu este cel mai echilibrat si este supus la vibratii. Este si un motor zgomotos, din cauza ultimului ciclu care se comporta ca o camera de compresie suplimentara.

Un alt dezavantaj este faptul ca vorbim de motor care lucreaza la temperaturi foarte inalte, ceea ce presupune un sistem de racire sofisticat.

 

Video