De obicei, un martor de culoare roșie indică o potențială problemă serioasă sau o problemă legată de siguranță, care necesită atenție imediată din partea șoferului.

1. Portbagajul este deschis
Acest martor de bord se aprinde în cazul în care portbagajul este deschis sau nu a fost închis corespunzător.

2. Nivel scăzut al combustibilului
Este evident ce anume indică acest martor de bord. Odată aprins, este recomandat să alimentați cu prima ocazie. În funcție de modelul mașinii, simbolul avertizează că au rămas între 5-10 litri de combustibil.

3. Temperatură lichid de racire peste limită
Mai precis, acest martor de bord indică faptul că motorul a atins o temperatură periculos de ridicată. Dacă se aprinde acest indicator, este indicat să oprești imediat motorul și să remediezi problema înainte de a porni din nou la drum.

4. Uleiul de motor
Becul poate indica mai multe probleme. Temperatura uleiului de motor poate fi prea ridicată, spre exemplu. De asemenea, nivelul acestuia poate fi prea scăzut. Altă variantă este ca presiunea uleiului să fie prea mică. Și în acest caz, se recomandă să oprești motorul și să te ocupi imediat de situație.

5. Probleme la motor sau la emisii
Cunoscut și sub denumirea „check engine”, acest martor de bord se activează în momentul în care este detectată o problemă la sonda lambda, capacul rezervorului, convertorul catalitic, bujii ori alte componente din cadrul motorului. Foarte important de menționat este faptul că acest martor poate să însemne mult mai multe defecte și poate fi cauzat de diferite probleme, iar o diagnoză specializată este singura soluție pentru a detecta aceste probleme.

6. Portiere deschise
Indicatorul luminos se aprinde în cazul în care una sau mai multe portiere sunt deschise, în timp ce motorul este pornit sau contactul este în poziția 2, sau nu au fost închise corespunzător portierele. 7

7. Lumini de ceață față aprinse
Acest martor de bord se aprinde în momentul în care pornești farurile de ceață. Culoarea roșie a indicatorului se datorează faptului că poți fi amendat dacă circuli cu farurile de ceață aprinse atunci când nu este ceață. Așadar, simbolul atrage atenția șoferului pentru ca acesta să se asigure că utilizează luminile corespunzător, justificat.

8. Probleme la servodirecție
În cazul activării acestui indicator luminos, este recomandat să verifici nivelul uleiului de servodirecție din vasul acestuia. Dacă, într-adevăr, acesta este scăzut, trebuie completat cât mai curând posibil. Dacă martorul rămâne în continuare aprins, este obligatorie vizita la service.

9. Nivelul lichidului de parbriz este scăzut
După cum spune clar denumirea, acest martor se activează când nivelul lichidului de parbriz se apropie de zero. Pentru ca indicatorul să se stingă, este necesară completarea cu lichid (cel potrivit anotimpului). Nu toate mașinile au asemenea martor de bord, caz în care va trebui să vă dați seama singuri că ați rămas fără lichid de parbriz.

10. Plăcuțe de frână uzate
Dacă se aprinde acest martor de bord, probabil că este cazul să înlocuiești plăcuțele de frână, acestea fiind prea uzate pentru a da randament. Altă posibilitate este ca senzorul dedicat să fie defect. Nu excludeți nici o potențială problemă cu nivelul lichidului de frână.

11. Probleme la sistemul de pornire al mașinii
Aprinderea acestui martor de bord transmite faptul că imobilizatorul electronic sau altă componentă a sistemului de pornire funcționează defectuos. Poate fi de la o cheie de contact rămasă fără baterie pentru telecomandă sau de la o defecțiune mai complexă.

12. Bateria cheii are nivel scăzut
La aprinderea acestui indicator, trebuie să înlocuiești bateria cheii. Nu toate mașinile au asemenea martor, așa că vor fi cazuri în care va trebui să vă dați seama singuri de problemă.

13. Probleme la sistemul de tractare
Acestea pot fi de două feluri: 1) o defecțiune la nivelul luminilor remorcii; 2) înzăvorârea necorespunzătoare a cârligului retractabil.

14. Capota deschisă
Acest martor de bord se aprinde în cazul în care capota mașinii este deschisă. Evident, acest lucru poate reduce drastic vizibilitatea și îi expune pe șofer și pasageri riscului de a se accidenta grav. În această situație, trebuie să tragi pe dreapta urgent și să închizi capota. Foarte important de menționat faptul că majoritatea mașinilor nu au un asemenea martor.

15. Probleme la suspensia pneumatică
Aprinderea acestui simbol poate indica mai multe probleme ale suspensiei pneumatice, precum pierderi de aer sau defecțiuni ale unor senzori. Pentru a identifica precis eroarea, trebuie să mergi la un service auto.

16. Avertizare privind părăsirea benzii de mers
În cazul mașinilor dotate cu sistem de menținere a benzii de rulare, acest martor de bord se aprinde pentru a atrage atenția șoferului că autoturismul nu mai este încadrat corespunzător pe banda sa.

17. Defecțiune a sondei lambda
Dacă se aprinde acest martor de bord, este posibil ca sistemul de injecție să limiteze puterea maximă a motorului și răspunsul la accelerație. Cu alte cuvinte, motorul nu va mai funcționa corect, deci este necesară o vizită la service cât mai repede.

18. Centura de siguranță nu este cuplată
Acest indicator se activează dacă șoferul sau pasagerul din față nu are centura de siguranță cuplată, în timp ce mașina este în mers. Semnalul luminos este însoțit de unul acustic. Ambele sunt dezactivate automat în momentul cuplării centurii.

19. Avertizare cu privire la distanța față de un alt vehicul
Dacă distanța față de un alt vehicul coboară sub limita minimă de siguranță, acest indicator îți transmite să există riscul unei coliziuni. De cele mai multe ori, avertizarea vizuală este însoțită și de un avertisment acustic.

20. Frâna de parcare este cuplată
Dacă acest indicator este activ, înseamnă că frâna de parcare este în poziția Activat și că vehiculul ar trebui să fie imobilizat. Însoțită de încă un martor, cum ar fi cel de uzură al plăcuțelor de frână (nr 10 de pe listă), poate semnala o defecțiune la sistemul de frânare.

21. Probleme la baterie sau alternator

Acest martor se aprinde întotdeauna în momentul pornirii mașinii, dar trebuie să se stingă după câteva secunde. Dacă rămâne în continuare pornit, acest lucru poate sugera faptul că există o problemă cu bateria, cu alternatorul sau cu un cablu de legătură. Veți rămâne fără curent și mașina nu va mai funcționa multe ore după ce vedeți acest martor aprins în bord, dacă el se aprinde și rămâne aprins în mers. De cele mai multe ori, aveți o baterie foarte slabă în acel moment, un releu de încărcare defect sau un alternator cu o defecțiune serioasă. Opriți mașina într-un loc sigur și verificați.

22. Sistemul de frânare

Acest martor de bord se poate aprinde în cazul în care frâna de mână este cuplată, dar, de asemenea, poate avertiza cu privire la o problemă a sistemului de frânare. Spre exemplu, este posibil să indice o defecțiune la nivelul pedalei de frână sau un nivel scăzut al lichidului de frână. Poate semnifica și alte defecțiuni posibile ale sistemului de frânare, dar  asta depinde de mașina pe care este instalat.

23. Probleme la airbag-uri

Martorul de bord se aprinde în cazul în care airbag-ul fie este dezactivat, fie nu funcționează corespunzător. În cea de-a doua situație, sistemul de siguranță pasivă se poate declanșa fără motiv sau, din contră, poate să nu se deschidă în eventualitatea unui accident.

24. Avertizare privind ABS-ul (Anti-lock Braking System)
În acest caz, poate fi vorba despre o problemă gravă. Dacă într-adevăr există o defecțiune la nivelul sistemului ABS, șoferul poate pierde controlul mașinii de fiecare dată când frânează brusc. În cel mai fericit caz, eroarea ar putea viza doar senzorii ABS, nu mecanismul în sine. Oricare ar fi explicația, aprinderea indicatorului înseamnă că trebuie să mergi urgent la un service auto. Pe timpul iernii, unele mașini pot să găsească martorul ABS aprins dacă au înghețat senzorii sau dacă podeaua a adunat suficient de multă zăpadă și gheață încât să afecteze funcționarea acestora. Vă avertizăm că sistemul ABS nu va funcționa deloc dacă martorul este aprins.

Dacă martorul de bord are culoarea galbenă sau portocalie, aprinderea acestuia poate solicita o reparație sau o eventuală înlocuire a unei componente.

25. Sistem de control al stabilității

Acest martor de bord se referă la controlul tracțiunii. În general, indicatorul pâlpâie atunci când vehiculul se deplasează pe o suprafață cu aderență redusă, precum o șosea înghețată, și rămâne aprins constant atunci când sistemul este dezactivat sau este defect. În cea de-a doua situație, se recomandă să faceți o programare la service-ul auto.

26. Apă în filtrul de combustibil
Motorul trebuie oprit imediat ce se aprinde acest martor de bord. Pasul următor este eliminarea apei din filtru sau, dacă nu există posibilitatea, înlocuirea filtrului.

27. Degivrare lunetă
Indicatorul respectiv se aprinde odată cu acționarea butonului pentru dezaburire și/sau dezghețare a lunetei.

28. Degivrare parbriz
În mod similar, acest martor se activează odată cu acționarea butonului pentru dezaburire și/sau dezghețare a parbrizului.

29. Senzor de ploaie
Dacă în bord se aprinde martorul „Senzor de ploaie”, înseamnă că acesta nu funcționează în parametri optimi. Ideal este să apelezi la un service auto pentru remedierea defecțiunii.

30. Modul automat pentru ștergătoarele de parbriz activat
Dacă acest martor de bord este aprins, înseamnă că este activat modul automat al ștergătoarelor de parbriz, ceea ce presupune acționarea acestora pe baza datelor culese de senzorul optic.

31. Avertizare privind eleronul
Acest indicator avertizează că ar exista o defecțiune la nivelul eleronului, care asigură un nivel mai ridicat al apăsării aerodinamice a vehiculului la viteză mare.

32. Avertizare cu privire la plafonul decapotabil
În situația de față, sistemul de decapotare automată nu funcționează corect sau a întâmpinat o problemă în deschidere sau în procesul de închidere și nu puteți depăși o viteză prestabilită de producător în aceste condiții. De obicei, viteza maximă posibilă pentru o decapotabilă cu plafonul în curs de capotare este de 50 km/h, dar multe modele au nevoie să meargă mai încet în timpul operațiunii.

33. Faruri adaptive
Problemele legate de sistemul adaptiv al farurilor pot fi de multe tipuri. Acestea sunt listate în cartea tehnică a mașinii. Cel mai probabil, senzorul dedicat este acoperit de murdărie de pe șosea sau de zăpadă.

34. Controlul înclinării farurilor
Dacă se aprinde acest martor de bord, înclinarea fasciculului luminos nu mai este reglată corect sau nu mai este posibilă. Trebuie evitată deplasarea pe întuneric, până la remedierea problemei într-un service auto. Înainte de a continua deplasarea pe timpul nopții, verificați orientarea fasciculului luminos.

35. Este necesar să efectuați o vizită la service
Acest indicator anunță faptul că posesorul autoturismului trebuie să programeze o revizie sau verificare în service. Motivele sunt diverse, dar este necesară o diagnoză prin OBD pentru a putea explica motivul aprinderii acestui martor de bord.

36. Airbag dezactivat
Martorul respectiv confirmă faptul că airbagul a fost dezactivat în mod voluntar.

37. Avertizare privind filtrul de particule
De regulă, acest martor de bord se aprinde atunci când regenerarea filtrului de particule nu a decurs în condiții optime. În această situație, se recomandă deplasarea cu o viteză constantă, de aproximativ 60 km/h, pe o distanță de câțiva kilometri.

38. Sistem de asistență la coborârea pantelor
Acest indicator se aprinde odată cu activarea funcției „Coborâre pantă asistată”.

39. Avertizare cu privire la luminile de frână
Dacă se aprinde acest martor, înseamnă că un bec de stop pe frână s-a ars și trebuie înlocuit cu prima ocazie.

40. Bec ars
Acest martor de bord se poate referi la faruri, stopuri, semnalizare sau orice alt bec. Dacă se declanșează indicatorul, trebuie să tragi pe dreapta cu prima ocazie, să identifici becul compromis și să îl înlocuiești cât mai repede. Altfel, Poliția te poate amenda. Și da, poți să rămâi chiar și fără talonul mașinii pentru asta.

41. Apăsați pedala de ambreiaj
Prin aprinderea acestui martor, șoferului i se solicită să acționeze pedala de ambreiaj pentru a putea porni motorul.

42. Cheia nu se află în mașină
Disponibilă în cazul mașinilor cu acces și pornire fără cheie, acest martor de bord transmite faptul că nu detectează prezența cheii în habitaclu. Nu este posibilă pornirea motorului până nu este detectată cheia, iar oprirea acestuia în aceste condiții nu va fi urmată de repornire până la apariția acesteia. Foarte important: dacă știți unde este cheia și vreți neapărat să opriți motorul, apăsați butonul de Start/Stop pentru mai multe secunde și acesta va fi oprit.

43. Probleme la senzorul de lumină
Dacă există o defecțiune la acest sistem, aprinderea farurilor va trebui efectuată manual.

44. Modul de iarnă
Dacă șoferul activează din comutator modul de iarnă, martorul de bord atribuit acestuia se va aprinde automat. În cazul altor mașini, acest martor poate să apară în bord dacă temperatura exterioară este de sub patru (4) grade Celsius și semnifică un risc sporit de derapaj.

45. Presiune scăzută în pneuri
Cunoscut și sub denumirea „Tire Pressure Monitoring System” (TPMS), acest martor de bord transmite faptul că una sau mai multe anvelope au presiunea sub nivelul recomandat. Există, de asemenea, șansa ca eroarea să fie una electronică, în sensul că un senzor al sistemului nu mai funcționează corect. Presiunea trebuie ”memorată” de sistem de fiecare dată când se efectuează schimbări de anvelope sau schimbări ale presiunii în pneuri.

46. Avertizare de temperaturi scăzute
Indicatorul pornește atunci când temperatura exterioară se apropie de 0 grade Celsius, deoarece atunci există riscul depunerii de polei pe carosabil. Similar cu martorul numărul 44 de pe această listă.

47. Bujii /Avertizare preîncălzire

Valabil doar în cazul mașinilor cu motoare diesel, acest martor de bord poate indica atât o problemă la bujii, cât și o defecțiune în ce privește contactul pedalei de frână sau probleme cu senzorul de evacuare / de presiune și temperatură. Există și posibilitatea unei probleme la releul de preîncălzire a bujiilor.

48. Luimini de ceață spate aprinse
Ca și omologul său, acest martor de bord se aprinde când pornești luminile de ceață – în acest caz, stopurile. Reamintim că se poate sancționa cu amendă contravențională utilizarea nejustificată a luminilor de ceață.

Martorii colorați în albastru sau verde au doar rol de indicatori. De asemenea, există posibilitatea ca martorul de bord să pâlpâie, caz în care ar trebui să apelați la un dealer autorizat.

49. Cruise control activat
Acest martor de bord se aprinde pentru a indica faptul că opțiunea Cruise Control este activă, ceea ce înseamnă că o viteză constantă este menținută automat. Indicatorul se stinge în momentul acționării vreunei pedale, ceea ce dezactivează modul Cruise Control.

50. Direcția semnalizării
Indicatorul afișează direcția în care se semnalizează, fiind însoțit de un semnal acustic intermitent. Dacă vreun bec de semnalizare este ars, ritmul semnalului auditiv va crește.

51. Apăsați pedala de frână
Acest martor de bord se aplică mașinilor cu cutie de viteze automată și solicită acționarea pedalei de frână pentru a porni motorul.

52. Volan blocat
Acesta anunță faptul că sistemul antifurt al mașinii a blocat volanul, cheia nemaifiind în contact.

53. Indicator faza scurtă
Se activează odată cu aprinderea fazei scurte.

54. Lumini de întâlnire sau poziții aprinse
Când sunt aprinse luminile de poziție, acest martor de bord se va activa la rândul său.

55. Indicator faza lungă
Acest martor de bord se aprinde la activarea fazei lungi.